Monday, March 11, 2013

Tafirru ilaLlah

[al-Kahfi:23]

‘Jangan sesekali engkau mengatakan,

”Aku akan melakukan itu esok pagi”…’

kerana barang kali esok bukan milik kita lagi.




Ya Allah Duhai Pelindungku dalam dukaku
Duhai Sahabatku dalam deritaku
Duhai Kekasih dalam nikmatku
Ya Allah aku bermohon pada Mu
Kepatuhan dalam keimanan sebelum kepatuhan kehinaan dalam neraka
Wahai Yang Maha Esa, Wahai Yang Maha Tunggal, Wahai Yang Tak Beranak dan Dieperanakkan, serta tak ada tandingan baginya,
Sampaikanlah shalawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW dan keluarga baginda
Anugerahkanlah padaku rahmat yang luas dan meliputi, yang dengannya aku mencapai kebaikan di dunia dan akhirat

Ya Allah aku memohon ampun kepada-Mu yang dengannya aku bertaubat pada-Mu dan kembali pada-Mu.
aku memohon ampun kepada-Mu dari segala kebaikan yang kuinginkan saat aku menghadap-Mu, yang didalamnya bercampur sesuatu yang tak layak bagi-Mu.

Ya Allah sucikanlah hatiku dari kemunafikan, amalku dari riya’, lisanku dari dusta, mataku dari khianat,
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui semua mata yang berkhianat, dan semua yang tersimpan di dalam hati.

Ya Allah inilah saatnya orang mencari perlindungan dengan-Mu dari api neraka
inilah saatnya orang berlari kepada-Mu dari api neraka
inilah saatnya orang kerana kesalahannya kembali kepada-Mu mengakui dosanya dan bertaubat kepada Tuhannya.
Aku memohon pada-Mu Ya Allah
kebahagiaan pada hari semua hati dan pandangan diputarbalikkan
kedamaian pada saat aku berpisah dengan dunia

Ya Lathif, Wahai Yang Maha Lembut terhadap apa yang Kau kehendaki
sayangi daku dalam segala keadaaanku sebagaimana yang Kau cintai dan Kau redhai.
Ya Rabbi sungguh aku ini lemah untuk mendapatkan dunia, sedangkan
Engkau Maha Luas rezekiNya dan Maha Dermawan.

Ya Allah anugerahkanlah padaku keselamatan sehingga menteteramkan kehidupan dan penghidupanku.
akhiri hidupku dengan kebaikan sehingga dosa-dosa tidak membahayakanku, kurniakan padaku rasa redha dalam hatiku terhadap apa yang telah Kau berikan

Ya Allah mudahkan bagiku apa yang kutakutkan kesulitannya, kerana untuk memudahkan semua yang aku takutkan kesulitannya, adalah mudah bagi-Mu

Ya Allah penuhi hatiku dengan rasa cinta pada-Mu dan takut pada-Mu
pengakuan terhadap kebesaran-Mu dan keimanan pada-Mu ,kesendirian bersama-Mu dan kerinduan padaMu

Ya Allah Engkau mempunyai hak ke atasku, bantulah aku memenuhinya,
aku juga mempunyai tanggungjawab terhadap manusia, berilah kekuatan untuk aku memikulnya

Aku adalah tamu-Mu ya Allah
Maka jadikanlah syurga jamuanku malam ini
Wahai pemberi syurga, wahai Pemberi Ampunan
tiada daya dan kekuatan kecuali denganMu ya Allah

Amen ya Rabbal ‘alamin


 ****************
tafirru ilaLlah ~ berlari pulang kepada Allah

No comments:

Post a Comment