Saturday, June 1, 2013

Ahlan!


Baitul muslim adalah soal dua orang individu muslim yang bersatu di bawah satu bumbung dan bersama membina matlamat yang tidak terhenti meskipun salah seorang dari mereka terlebih dahulu dijemput Ilahi.

Rugilah kalau matlamat yang saling dituju hanya sekadar mengelilingi dunia untuk berbulan madu, kerana jika mati salah seorang maka matlamat itu pun akan terkubur. Begitu juga kalau matlamat untuk menjadi satu-satunya isteri kepada suami, kerana jika ditakdirkan poligami maka punahlah matlamat tersebut. Sama jugalah kalau matlamat untuk memiliki harta dan menjadi kaya raya, kerana jika takdirnya muflis maka rumahtangga terabai entah ke mana.

Jangan pandang pernikahan itu sebagai matlamat hidup, sebaliknya pandanglah pernikahan itu sebagai satu wasilah utk mencapai matlamat hidup. Matlamat hidup kita adalah redha Allah, justeru seluruh hidup kita akan berpaksikan ibadah kepadaNya. Dan pernikahan itu, salah satu daripada cabang ibadah :)


Sungguh baitul muslim itu suatu pelajaran. Makin belajar, makin terasa kejahilannya.

**********************


Akan ada satu ketika dalam kehidupan berumahtangga, suami atau isteri akan memandang kepada pasangannya sambil hati kecil mereka berbisik : Ya Allah, kini aku tahu kenapa Engkau takdirkan insan ini untuk berada di sebelahku.
 
Takdir Allah itu, terselit sejuta hikmah bukan :)

Barakallahulakuma wabaraka 'alaikuma, wajama'a bainakuma fil khair..

Nadhirah, selamat melayari bahtera rumahtangga.Semoga menjadi isteri yang solehah. 

Ahlan wasahlan ya Muhammad fi usratina.Jaga Nadhirah elok-elok..

Kalian, teruskan menuai cinta hingga ke syurga kerana Allah.. 

Haru! insiden tertukar isteri berlaku jugak akhirnya..ish ish ish...Nampaknya saya perlu lebih berhati-hati selepas ini.huhu.

Senyum :)

No comments:

Post a Comment